Film- és játékipar - egy idilli kapcsolat romlása

2005-02-23 10:17:27

Meggyengült a játék- és a filmipar eddig gyümölcsöző kapcsolata - olvashattuk a New York Times oldalán. Korábban a játékfejlesztők bevett szokása volt, hogy a saját dédelgetett projektjeik mellett, biztos jövedelemforrás gyanánt vállalták be a siker-várományos filmek játékadaptációit. A piac azonban változott, kiszámíthatatlanná vált. A Pókember 2 játékváltozata két és félmillió példányban kelt el, a Macskanő adaptációjából mindössze százötvenezer darabot vásároltak. Ellenpéldaként a mozi pénztáraknál viszonylag gyengébben szereplő Sötétség krónikája igazi sláger lett mind X-boxon, mind PC-n.

A cikkből kiderült, hogy a videojáték-kiadók ma már kétszer megfontolják, melyik film licensz jogaiért fizetnek. A fejlesztési idő 18-24 hónap, emiatt a játékkészítők gyakran vágnak úgy a munkába, hogy mindössze egy képlékeny forgatókönyv áll rendelkezésükre a filmből. Ugyanakkor egy-két hét késés a film megjelenéséhez képest pedig 15-20 % bevételkiesést is jelenthet, amely a megfeszített munkatempó miatt reális veszélynek tűnik.


A játékkészítők tehát óvatosak: míg a Matrix jogaiért még 10 millió dollárt fizettek annak idején a Warner Brosnak, ma a Constantine című - szintén Kenau Reeves főszereplésével készülő - produkcióból kevesebb mint egymillió dollár licneszdíj megfizetése mellett készül játék. Egyedül a gyerekjátékok esetében nevezhető továbbra is felhőtlennek a két médium kapcsolata, mint például a Hihetetlen család esetében, ahol a szoftvert több mint másfél millió szülő vásárolta meg.