Az Oblivion ügy - modok a botrány-marketing szolgálatában
2006-05-09 12:03:48
A tavalyi GTA: San Andreas ügy komoly hasznot hozhatott a játék kiadójának, ugyanis a Take2 Interactive idén is folytatja botrány-marketingjét. A figyelem középpontjában ismét egy nagyszerű játék, és az abban elrejtett mérsékelten pikáns tartalmak állnak.
A Grand Theft Auto San Andreas minden bizonnyal beírta magát a videojáték-történelembe a tavalyi Hot Coffe botránnyal, amely nemcsak a vásárlók, de a politikusok figyelmét is a videojátékokra irányította. Mint ismeretes a bestseller GTA San Andreasban elrejtett szex-jelenetek miatt a játékok besorolását végző ESRB kénytelen volt átminősíteni az Mature jelzésű szoftver Adults Onlyvá - vagyis 17-ről 18 éven felülieknek szólóvá.
Idén az T jelzésű, vagy tizenéveseknek ajánlott Elder Scrolls IV: Oblivion című játék körül alakultak ki bonyodalmak, amikor napvilágra került az úgynevezett topless patch, amivel a szerepjáték női karaktereit lehetett a játékban megfosztani felsőrészeiktől. Bár a fedetlen keblek látványa minden bizonnyal nem okozott maradandó károsodást a játékosokban, ahhoz éppen elegendőek voltak, hogy az ESRB ismét átminősítsen egy nagysikerű játékot T-ről M jelzésűre.
A fejlesztő Bethesda természetesen rögvest tiltakozott, mondván a játékban semmiképp sem érhető el a pikáns tartalom külső, harmadik személy által fejlesztett modifikáció nélkül. Bár a meztelen felsőtestek előre legyártott kódként jelen vannak a szoftverben, azokra a játék rendre ruhát pakol!
A kibontakozó szakmai vitába olyan nagy nevek is belekotyognak, mint játékdesigner John Romero. Az Id Software egykori fenegyereke szerint a játékmodding az utóbbi években számos gyöngyszemmel gazdagította a játékkultúrát - lásd. a Counter-Strike -, mégis tarthatatlan, hogy a modder közösség húzásai milliós károkat okozzanak a játékfejlesztőknek.
Válaszukat a modderek is megfogalmazták mely szerint ők ingyen dolgoznak, a játékfejlesztők által biztosított eszközökkel. Így abszurd dolog lenne őket hibáztatni azért, mert néha olyan modok is kikerülnek kezeik közül, mely nem szolgálja a fejlesztők érdekeit.
Akárhogy nézzük, a Take2 Interactive már másodszor keni a botrányt a modder közösség nyakába, mondván ők jól elcsukták a botrányos tartalmakat a felhasználók elől, csak hát ugye ezek a fránya mod-készítők… velük nem bír az ember!
A GTA ügyben médiaarccá avanzsálódott Jack Thompson szerint a kiadó nem tanul a hibáiból. A tavalyi ügyön 50 millió dollárt bukó Take2 Interactive ismételten bepróbálkozott, sikertelenül. - állítja a floridai ügyvéd, aki körlevélben hívja fel a média figyelmét arra, hogy ő bizony készen állna nyilatkozni, ha esetleg talk-showba hívná valaki.
Mindent egybevetve az Oblivion ügynek marketing-szaga van. A fejlesztő eldugta ugyan a meztelen felsőtesteket a játékban, de lássuk be, nem okozott komoly agymunkát megtalálni őket. Olyannyira nem, hogy közvetlenül a megjelenést követően már a hazai játéksajtó is utalt a topless patchre első híreiben.
A történtek ugyan egy kategóriát rontottak a játék besorolásán, de dobozok végül polcokon maradhattak, mindössze egy címkét kellett átragasztani rajtuk. Talán lesz büntetés is, de talán ezúttal nem fogja meghaladni a játék előre tervezett marketing költségvetését. A kibontakozó élén vita pedig jelentős nyilvánosságot biztosít a szoftvernek épp úgy, mint a vitában megszólalóknak.
Mi legalábbis nem csodálkoznánk, ha a Take2 Interactive raktáraiban már hegyben állnának az M jelzéssel nyomtatott Oblivionok, illetve azon sem, ha teherautók százai indulnának a napokban útnak a boltok felé Jack Thompson "Out of Harm's Way" című könyvének elfekvő készleteivel.
Idén az T jelzésű, vagy tizenéveseknek ajánlott Elder Scrolls IV: Oblivion című játék körül alakultak ki bonyodalmak, amikor napvilágra került az úgynevezett topless patch, amivel a szerepjáték női karaktereit lehetett a játékban megfosztani felsőrészeiktől. Bár a fedetlen keblek látványa minden bizonnyal nem okozott maradandó károsodást a játékosokban, ahhoz éppen elegendőek voltak, hogy az ESRB ismét átminősítsen egy nagysikerű játékot T-ről M jelzésűre.
A fejlesztő Bethesda természetesen rögvest tiltakozott, mondván a játékban semmiképp sem érhető el a pikáns tartalom külső, harmadik személy által fejlesztett modifikáció nélkül. Bár a meztelen felsőtestek előre legyártott kódként jelen vannak a szoftverben, azokra a játék rendre ruhát pakol!
A kibontakozó szakmai vitába olyan nagy nevek is belekotyognak, mint játékdesigner John Romero. Az Id Software egykori fenegyereke szerint a játékmodding az utóbbi években számos gyöngyszemmel gazdagította a játékkultúrát - lásd. a Counter-Strike -, mégis tarthatatlan, hogy a modder közösség húzásai milliós károkat okozzanak a játékfejlesztőknek.
Válaszukat a modderek is megfogalmazták mely szerint ők ingyen dolgoznak, a játékfejlesztők által biztosított eszközökkel. Így abszurd dolog lenne őket hibáztatni azért, mert néha olyan modok is kikerülnek kezeik közül, mely nem szolgálja a fejlesztők érdekeit.
Akárhogy nézzük, a Take2 Interactive már másodszor keni a botrányt a modder közösség nyakába, mondván ők jól elcsukták a botrányos tartalmakat a felhasználók elől, csak hát ugye ezek a fránya mod-készítők… velük nem bír az ember!
A GTA ügyben médiaarccá avanzsálódott Jack Thompson szerint a kiadó nem tanul a hibáiból. A tavalyi ügyön 50 millió dollárt bukó Take2 Interactive ismételten bepróbálkozott, sikertelenül. - állítja a floridai ügyvéd, aki körlevélben hívja fel a média figyelmét arra, hogy ő bizony készen állna nyilatkozni, ha esetleg talk-showba hívná valaki.
Mindent egybevetve az Oblivion ügynek marketing-szaga van. A fejlesztő eldugta ugyan a meztelen felsőtesteket a játékban, de lássuk be, nem okozott komoly agymunkát megtalálni őket. Olyannyira nem, hogy közvetlenül a megjelenést követően már a hazai játéksajtó is utalt a topless patchre első híreiben.
A történtek ugyan egy kategóriát rontottak a játék besorolásán, de dobozok végül polcokon maradhattak, mindössze egy címkét kellett átragasztani rajtuk. Talán lesz büntetés is, de talán ezúttal nem fogja meghaladni a játék előre tervezett marketing költségvetését. A kibontakozó élén vita pedig jelentős nyilvánosságot biztosít a szoftvernek épp úgy, mint a vitában megszólalóknak.
Mi legalábbis nem csodálkoznánk, ha a Take2 Interactive raktáraiban már hegyben állnának az M jelzéssel nyomtatott Oblivionok, illetve azon sem, ha teherautók százai indulnának a napokban útnak a boltok felé Jack Thompson "Out of Harm's Way" című könyvének elfekvő készleteivel.